Da er det nye spalte. Etter som Hjembilaget for Adressa ikke er å finne på nettet, så legger jeg ut teksten også her på hjemmesiden. Har også lagt inn tidligere tekst lengere ned på siden.
Designstol – hva er de andre stolene da?
Jeg blir alltid litt ekstra oppmerksom når jeg hører noen snakke om designstol. For hva vil det si at en stol kalles en designstol? Tilhører den da en designer?
Det samme gjelder uttrykket arkitekttegnet bolig. Hva gjør det de andre boligene til? Boliger oppsatt på egeninnsats?
Og for å toppe det hele kan man jo stusse når en av verdens mest kjente designstoler er tegnet av en arkitekt, nemlig Egget av Arne Jacobsen.
Følger du tankespranget? Det jeg vil fram til er å få deg til å tenke over hvorfor man kaller noen stoler for en designstol og andre ikke. Felles for alle stoler er at de engang har vært tegnet. Er den da ikke på en eller annen måte designet? La oss se om vi kan komme nærmere en definisjon.
Som utdannet produktdesigner, designer jeg produkter i mitt arbeid. Men hadde jeg derimot vært utdannet formgiver, hadde jeg formgitt en stol. Arbeidene ligger svært nært hverandre, og handler om mye av det samme. Så hva skjer om vi setter en møbelsnekker på saken? Hadde han da kommet tilbake med en designstol, eller hadde han ”bare” kommet opp med en … stol? Og ville stolen være en ekte eller en fake stol?
Alle de tre faggruppene har de samme forutsetninger for å komme opp med en designstol. Men et godt samarbeid mellom de tre faggruppene, der hver enkelt bidrar med si spesialkompetanse, hadde gitt det beste resultatet.
Jeg mener at designstol er et utrykk som definerer og kategoriserer en stol. En stol som har kvaliteter som er godt over middels. Da snakker jeg om tre viktige faktorer: materialkvalitet, brukskvalitet og estetiske kvaliteter.
Ser man nærmere på flere av designklassikerne, kan man finne minst to av disse kvalitetene. Minst. Kvaliteten har vedvart så lenge at de har rukket å bli ikoner før de er utslitte. Ettersom de har blitt ikoner, ja nærmest i religiøs betydning, må brukervennligheten være representert. Ser man på det estetiske, kan man finne mange favoritter. Bl.a. linjer som er forunderlig vakre.
Mange mener at designstoler er overpriset jåleri, og at de overhodet ikke er gode å sitte i. Min kommentar til dette er – riktig bruk av estetiske detaljer er vakkert for øyet, materialkvalitet har sin pris, og jeg blir alltid positivt overrasket over sittekomforten i godt designede stoler. Spør du meg, synes jeg at de stolene som gjennom tiden har fått tittelen designstol skal bære sin tittel med stolthet. Fordi de fortjener det.